Letos v červenci uplynulo 50 let od rozdělení Kypru. Politická změna začala vyloděním tureckých vojsk a obsazením severní třetiny Kypru. Turecko jím reagovalo na puč v řecké části ostrova, přičemž cílem invaze byla ochrana turecké menšiny žijící na Kypru, která tvořila přibližně pětinu obyvatel ostrova.
Jak to bylo dřív
Ostrov má strategickou polohu na křižovatce tří kontinentů – Evropy, Asie a Afriky. Zájem o jeho ovládnutí byl tedy vždy značný: vládli mu Féničané, Asyřané, Egypťané, Peršané, Římané a Benátčané. Ostrov byl také více než 300 let pod nadvládou Osmanské říše, ačkoliv zde vždy žilo velké množství řeckého obyvatelstva. V roce 1878 Kypr – jenž byl tehdy pod správou Osmanské říše z Istanbulu – obsadila Velká Británie.
V roce 1960, po desetiletích řecko-kyperských snah o takzvanou „enosis“ (sjednocení s Řeckem), se Kypr stal nezávislou republikou s rozdělením moci mezi řeckou a tureckou komunitu. Následovaly však nepokoje a v roce 1974, po řeckém puči s cílem definitivně připojit Kypr k Řecku, přišla turecká invaze.
Mírová jednání pod vedením OSN se však zatím nesetkala s úspěchem a Kypr zůstává dodnes rozdělen na dvě části: jižní Kyperskou republiku, obývanou převážně kyperskými Řeky, a Tureckem vyhlášenou Severokyperskou tureckou republiku (TRNC). Tento státní celek nebyl uznán ze strany OSN, ale mnoho zemí s ním udržuje diplomatické vztahy.
Turisty na severu vítají
Podle anglického tisku probíhá v severním Kypru velký rozmach stavebnictví díky přílivu ruských investic. Severokyperské turistické centrum k tomu uvádí, že nedávno byl otevřen pětihvězdičkový hotel v oblasti Famagusta/Long Beach a že probíhá výstavba hotelů i v dalších regionech, jako je Kyrenia a Bafra. Kromě toho je kladen stále větší důraz na rozvoj menších ubytovacích zařízení propojených s přírodou a zaměřených na eko-agroturistiku. Nárůst počtu návštěvníků se očekává také v souvislosti s otevřením nového terminálu letiště Ercan v roce 2023. Cílem pro rok 2024 je přilákat do severní části ostrova celkem dva miliony návštěvníků.
Organizované zájezdy po severu
Přeshraniční výlety a prohlídky ostrova organizují například společnosti „Explore Worldwide“ a „Responsible Travel“. „Explore“ nabízí osmidenní pěší túru po severním Kypru, která vede po pohoří Beşparmak, po středně náročných lesních cestách a stezkách zvěře a po zříceninách křižáckých hradů z 12. století.
Cestovní kancelář „Responsible Travel“ uvádí, že mezi její nejoblíbenější dovolené na Kypru patří pěší výlety na severu země. „Ty zavedou cestovatele do méně navštěvovaných oblastí a jejich součástí je ubytování v rodinných hotelech a prohlídky kulturního dědictví,“ uvádí Tim Williamson, spoluředitel společnosti. „Vidíme zde výhody zodpovědného cestovního ruchu, který má potenciál ochránit velkolepé přírodní oblasti regionu i pod tíhou rozvíjejícího se hromadného cestovního ruchu. Zároveň poskytuje zdroj příjmů pro místní obyvatele.“
Několik praktických rad: ujistěte se, že vaše cestovní pojištění platí v obou částech ostrova; globální průkaz zdravotního pojištění GHIC (dříve EHIC) je platný pouze v jižní části ostrova. V severní části ostrova se používá turecká lira, i když mnoho zařízení přijímá také eura a britské libry. Na jihu země se platí eurem.
Prostupnost hranice
Ostrov je od východu na západ rozdělen zhruba 180kilometrovou nárazníkovou zónou, nad níž dohlížejí mírové síly OSN. Tato hranice, která je známá také jako „zelená linie“ a „mrtvá zóna“, je na některých místech široká i několik kilometrů, jinde pouhých pár kroků. Zóna má své oficiálně schválené přechody, které jsou nejrušnější v hlavním městě Nikósii.
Přechod z jihu na sever (a zpět) je jednoduchý, zahrnuje standardní hraniční kontroly a razítka do pasu. Nicméně cizinci, kteří na jih přicházejí ze severní části, budou považováni za osoby, které vstoupily na území Kyperské republiky nelegálně přes takzvanou tureckou okupační oblast Kyperské republiky, a hrozí jim pokuta či zamítnutí vstupu. Letiště Ercan na severu nemá mezinárodní status a lety začínají v Turecku nebo přes něj vedou.
Přes hranici v pronajatém autě
Cestujete-li z jihu s pronajatým vozem, budete potřebovat speciální pojištění pro jízdu na sever od hranic. To lze získat na kontrolním stanovišti. Půjčovny však nemusí povolit přeshraniční cestování, takže pronajaté auto musíte odevzdat v kanceláři společnosti v Nikósii a pak si buď vzít taxi, nebo jít pěšky přes hranici, kde jsou k dispozici místní půjčovny aut. Ty nabízejí i převoz přes hranici zpátky. Většina autopůjčoven na severu neumožňuje cestování na jih nebo nenabízí platné pojištění pro sever či asistenční služby.
Prohlídka nárazníkové zóny
Nikósie je jediné hlavní město v Evropě, které je rozděleno státní hranicí. S některými zájezdy můžete navštívit místa v nárazníkové zóně nebo v její blízkosti a poslechnout si výklad o historickém a politickém rozměru konfliktu. Jedním z takových poskytovatelů zájezdů je „Home for Cooperation“. Budova v bývalém rodinném domě v nárazníkové zóně Nikósie slouží jako mezikomunitní centrum a spojnice mezi oddělenými komunitami a nabízí procházky s průvodcem po okolí.
Společnost „Tours by Locals“ zajišťuje výlety s průvodcem po celém Kypru vedené místními obyvateli a odborníky. Patří mezi ně přeshraniční historická prohlídka Nikósie a návštěva „města duchů“ Varosha v nárazníkové zóně. Do ní se dostanete přes Famagustu, benátsko-lužické opevněné město na severu ostrova, kde se nachází katedrála svatého Mikuláše a klášter svatého Barnabáše, patrona Kypru.
Návštěvnost regionu
Severokyperské turistické centrum uvádí, že v roce 2023 přijelo na sever ostrova celkem 1,854 milionu návštěvníků, což je šestiprocentní nárůst oproti návštěvnosti před rokem 2019. Společnost „Visit Cyprus“ zaznamenala v roce 2023 přibližně 3,8 milionu návštěvníků.