Podle nové studie zveřejněné v časopise Communications Earth & Environment byla přibližně polovina soukromých letů uskutečněných v letech 2019 až 2023 krátká – některé z nich byly kratší než 161 km (100 mil) – a mohly to být cesty, které by se jinak daly absolvovat autem.
Přestože privátní leteckou dopravu využívá jen asi 0,003 % světové populace, je vysoce energeticky náročná a na jednoho cestujícího vypouští výrazně více uhlíku než komerční lety. Zejména slavné osobnosti čelí rostoucí kritice za používání soukromých letadel.
Některé modely soukromých letadel mohou za hodinu letu vypustit více uhlíku než průměrný člověk za celý rok. Podle nové studie tak ti, kdo pravidelně létají privátními letouny, mohou za rok vyprodukovat téměř 500krát více uhlíku než průměrný člověk na světě.
Tento výzkum jako první přesně určil celosvětové emise uhlíku ze soukromého leteckého průmyslu. Zde jsou další informace, které jsme se dozvěděli.
Soukromé létání vytváří obrovskou uhlíkovou stopu
Výzkumníci analyzovali údaje o sledování letů více než 18,7 milionu privátních letů uskutečněných téměř 26 000 soukromými letadly v letech 2019 až 2023 a vypočítali jejich emise na základě doby letu, trajektorie a spotřeby paliva jednotlivých typů letadel.
Výsledky ukázaly, že soukromá letecká doprava celkově přispěla v roce 2023 přibližně 15,6 milionu tun oxidu uhličitého, což je v průměru asi 3,6 tuny na let. To odpovídá přibližně 1,8 % celkových emisí uhlíku vyprodukovaných komerční leteckou dopravou v roce 2023.
„Soukromá letecká doprava má celkově mnohem nižší emise než komerční letecká doprava,“ uvedla v e-mailu Lynnette Drayová, klimatoložka z University College London, která se na nové studii nepodílela. „Emise na jednoho cestujícího jsou však mnohem vyšší a emise soukromé letecké dopravy rostou rychleji než emise komerční letecké dopravy.“
Studie hodnotila pouze přímé emise ze spotřeby paliva během letu, takže uhlíková stopa soukromé letecké dopravy může být ve skutečnosti větší, vezmeme-li v úvahu čas, který letadla stráví pojížděním, nebo další dopravní prostředky, jako jsou vrtulníky, které se používají k dosažení destinace z letiště nebo od přistávací dráhy. Podle Draye má letectví kromě uhlíku také další dopady na životní prostředí: letadla vypouštějí oxidy dusíku a způsobují znečištění pevnými částicemi a hluk v místech, kde startují a přistávají.
Některé lety mohly být cestami po silnici
Mnoho z analyzovaných letů se uskutečnilo na krátké vzdálenosti, které by se daly urazit autem. Autoři studie se domnívají, že majitelé soukromých letadel se mohli rozhodnout letět kvůli pohodlí nebo úspoře času.
Téměř polovina všech letů (47,4 %) byla kratší než 500 km. Podle výsledků studie se 18,9 procenta letů týkalo vzdáleností pod 200 km a mnoho z nich bylo prázdných, vyslaných za účelem doručení nebo vyzvednutí jednotlivce.
Velmi krátké lety, kratší než 50 km, tvoří 4,7 % soukromých letů analyzovaných ve studii.
Velké události způsobují velký nárůst cestování soukromými letadly
Velké události, jako je Super Bowl 2023 v Arizoně, Filmový festival v Cannes 2023 ve Francii, Konference OSN o změně klimatu (COP28) v Dubaji a Mistrovství světa ve fotbale 2022 v Kataru, byly spojeny s výraznými emisními špičkami ze soukromé letecké dopravy.
Analýza letového schématu ukázala, že mistrovství světa ve fotbale 2022 přilákalo nejvíce soukromých letů ze zkoumaných událostí – s touto událostí bylo spojeno 1 846 soukromých letů, které vyprodukovaly 14 700 tun uhlíku. Na konferenci COP 28 zaměřenou na opatření v oblasti klimatu se uskutečnilo 291 soukromých letů, které vyprodukovaly 3 800 tun uhlíku.
Výzkumníci také zjistili sezónní trend, který vrcholí v létě a soustřeďuje se na víkendy, a to do míst, jako je Ibiza, Španělsko a Nice ve Francii, což naznačuje, že soukromá letecká doprava je využívána pro cesty ve volném čase.
Počet soukromých letů roste
Celkové emise soukromých letadel se v posledních letech zvýšily, přičemž podle studie se v letech 2019-2023 zvýší emise uhlíku o 46 %. Část tohoto nárůstu by mohla souviset s pandemií COVID-19, říká Stefan Gössling, geograf z Linnaeovy univerzity ve Švédsku a autor studie.
Vzhledem k tomu, že komerční letecká doprava nebyla na počátku pandemie COVID-19 dostupná, ti, kteří měli k dispozici soukromou leteckou dopravu, ji pravděpodobně využívali jako alternativu.
V posledních letech také došlo k odklonu od létání obchodní a první třídou na komerčních linkách, říká Dray, a místo toho k přesunu k privátním letadlům, což mohlo být způsobeno snahou lidí vyhnout se riziku nákazy během pandemie.
Gössling říká, že pandemie také způsobila, že někteří velmi bohatí lidé ještě více zbohatli. Více peněz nahromaděných v rámci malé, již tak bohaté skupiny, mohlo zvýšit přístup k soukromému letectví a zájem o něj, říká Gössling.
I když pandemie COVID-19 soukromé letectví podpořila, předpokládá se, že růst bude pokračovat i v příštích několika desetiletích.
Aby se omezily změny klimatu, je třeba soukromé lety kontrolovat
Podle výzkumníků potřebuje soukromé letectví lepší regulaci.
Většina soukromých letadel má základnu v USA, kde jsou soustředěna asi čtyři procenta světové populace, ale je zde registrováno asi 68,7 procenta všech soukromých letadel a většina soukromého leteckého provozu analyzovaného ve studii se uskutečnila na území USA.
„Pokud nezačneme snižovat emise na vrcholu, kde jednotlivci vypouštějí mnohem, mnohem více emisí než průměrný člověk, pak nikdo nebude mít motivaci emise snižovat,“ říká Gössling.
A právě nejbohatší skupiny světa jsou těmi, kdo nejvíce přispívají k emisím , které zhoršují klimatické změny. V průměru 50 nejbohatších miliardářů světa podniklo za jediný rok 184 letů, čímž vyprodukovali tolik uhlíku jako průměrný člověk za 300 let.
„Nejdůležitějším důsledkem této studie je pravděpodobně to, že nám dává možnost účtovat bohatým lidem poplatky za škody, které způsobují,“ říká Gössling, “protože můžeme stanovit cenu emisí.“