Při létání většina z nás cestuje v těsné ekonomické kabině obklopena lidmi, kteří si povídají, smějí se, stěžují si, kýchají a jedí. Děti pláčou, personál tlačí vozíky s nápoji v úzkých uličkách a kolemjdoucí způsobují dopravní zácpy.  

Při podrobnější přípravě na nocování v letadle je dobré si uvědomit, zda během cestování trpíte některou „složkou“ nepohodlí více než jinou. Podobné útrapy totiž zažíváte i v jiných dopravních prostředcích a můžete si tedy leccos uvědomit i předem na základě vlastních zkušeností. Některé potíže však zažijete výhradně v letadle.

Rick Steves, spisovatel a průvodce, popsal svou cestovní rutinu následovně: „Na let se oblékám do teplého a volného oblečení a zachumlám se do svetru a šály. Pak si nasadím sluchátka s potlačením hluku, abych ztlumil hukot motorů i štěbetání spolucestujících kolem mě.“ 

Suchý vzduch a zvýšená hlučnost 

Jednou z těch méně nápadných komplikací je nízká vlhkost vzduchu. Nižší je i tlak vzduchu, což může dohromady vyvolávat bolesti hlavy a nevolnost. Někteří cestující mohou dokonce zažívat nepříjemný pocit výškové nemoci, a to už po 10 minutách letu.  

Teplota v kabině pro cestující se pohybuje okolo 23 stupňů Celsia. Podle odborníků je však optimální teplota pro dobrý spánek nižší – okolo 18 stupňů Celsia. V závislosti na délce letu a typu své tepelné regulace můžete potřebovat přikrývku – nebo ruční ventilátor. 

Spaní v letadle komplikuje také zvýšená hlučnost. Letadlo při cestovní hladině generuje 85 decibelů (dBA) – což není dobrá hladina pro sluch a ani pro usnutí. Podle představitelů asociace pro řeč a sluch můžete poslouchat zvuky o hlasitosti 70 dBA (pračka) nebo nižší „tak dlouho, jak chcete“, aniž byste si poškodili sluch. Ale „zvuky o hlasitosti 85 dBA a více mohou po osmi hodinách vést až k trvalému poškození sluchu“. 

Carla Jaspersová, ergoterapeutka a odbornice na ergonomii, nabádá cestující, aby používali sluchátka s potlačením hluku nebo špunty do uší, „aby se tím odřízli od nadměrného hluku pocházejícího buď od motorů, nebo od spolucestujících na palubě“. 

Vlastní polštářky a chytrý výběr sedadla 

Mezi doporučení na cesty také patří nepoužívat odkládací stolek jako opěrku hlavy. Tato poloha totiž dráždí kůži a může vést ke skřípnutí nervů a znecitlivění. Sedadlo v letadle, které se dá alespoň trochu sklopit, zmírňuje tlak na záda a páteř – doporučuje se také investovat do vlastního ergonomického polštáře na krk a hlavu a polštářku pod kostrč. Čím větší oporu hlavě a krku poskytnete, tím větší šanci máte na klidný spánek, uvádí. 

Pokud letíte po dlouhé době, může se vám zdát, že uložit se do pohodlné polohy na spaní je obtížnější než dříve. A můžete mít pravdu. Aby se na palubu vešlo více lidí, byla podle amerických norem zmenšena velikost opěrky ze zhruba 47 centimetrů na 43 centimetrů. 

Prostor pro nohy se na amerických linkách zmenšil v průměru z 89 centimetrů na 79 centimetrů. A pokud se v ekonomické třídě odvážíte využít funkci sklápění sedadla, hloubka sklopení se zmenšila z předchozích 7,6 centimetru na 5 centimetrů, což je nejspíš užitečné pro lidi sedící za vámi, ale pro podřimování je výhoda je minimální. 

Ironií je, že studie ukazují, že ačkoli jsou sedadla v letadle „nejvýznamnějším faktorem pohodlí, pokud jde o spánek“, a spánek je „nejčastější činností“ na dlouhé cestě letadlem, jsou sedadla nejméně pohodlná. 

Odborník na spánek ze Stanfordovy univerzity Jamie Zeitzer doporučuje létat business třídou. „My ostatní, kdo si ji nemůžeme dovolit, si však musíme poradit jinak!“ V zásadě podle něj existují dvě možnosti, připlatit si za prémiová sedadla v ekonomické třídě, protože u nich byly zachovány původní rozměry, nebo si zkusit vybrat místo předem, což už je u většiny leteckých linek běžný postup. 

Pro ty, kdo případně letadlem ještě necestovali, platí při výběru místa v letadle logická a jednoduše odvoditelná pravidla. Tedy zaprvé, nemáte-li vy či vaši spolucestující časté nucení na toaletu, zvolte si raději sedadlo daleko od WC, abyste se vyvarovali toho, že se budou okolo vás neustále pohybovat lidé. To platí zejména, chcete-li sedadlo v uličce. Toto sedadlo je však výhodné, pokud se potřebujete občas protáhnout či projít.  

Nevýhodné bývá prostřední sedadlo, mohou vás totiž utlačovat spolucestující lokty a koleny z obou stran. Nejlepší je v určitých ohledech sedadlo u okna – alespoň z hlediska výhledu dolů a možnosti opřít si hlavu také o stěnu.  

Nouzové „přepážkové“ řady – tedy přední sedadla na začátku každého oddělení – nabízejí prostor pro nohy, ale neumožňují sklápění sedadel a je to oblíbené místo pro maminky s dětmi a výbavou. Musíte být také ve střehu, pokud se během letu něco pokazí; tato místa jsou využívána jako náhradní prostor. 

Přesto vám výběr vlastního sedadla dává možnost jednat. Stačí navštívit webové stránky letecké společnosti a sedadlo, které vám nejlépe vyhovuje, si sami zvolit. Zajímavou možností jsou i webové stránky se službami pro cestující, jako je SeatGuru, které vám pomohou se rozhodnout. Obsahují rozvržení kabin hlavních leteckých společností, rozměry sedadel ve třech třídách kabiny a další podrobnosti, a také praktické komentáře uživatelů k jednotlivým sedadlům a jejich umístění. 

Pít vodu a poslouchat hudbu 

„Existuje mnoho věcí, které mohou spánek narušit,“ říká Zeitzer. Ale existuje i mnoho způsobů, jak se s tím vyrovnat, uvádí. Například přibalit si do studených kabin přikrývku a masky na spaní, když vám světlo – z oken nebo od žárovky nad hlavou spolucestujícího – vadí při usínání. 

Důležité je také zůstat hydratovaní a dát si pozor na alkohol. Jeho konzumace dehydratuje a může narušovat spánek ve fázi REM. Vyhýbejte se i jakémukoliv přípravku, který obsahuje konopí, na většině letů jsou zakázány. 

Jako alternativu k uklidňujícím lékům, které doporučují někteří výrobci farmak, Zeitzer navrhuje před spaním relaxační techniky, jako je „meditace, progresivní svalová relaxace, hudba, četba“. Doporučuje také odložit si: „Zujte si boty – samozřejmě za předpokladu dodržení dobré hygieny bot a nohou – pomáhá to odvádět teplo, což je důležitá součást usínání.“