Sociální platforma TikTok se stala důležitým zdrojem znalostí a inspirace při poznávání světa – od poutavých videí, která upozorňují na méně známé destinace, až po tipy na balení a rady ohledně dopravy.

Je však také zdrojem sporů, protože tvůrci odhalují „tajná“ místa, která jsou přeplněná turisty, a občas propagují neetické aktivity. Zde je vše, co potřebujete vědět o tom, jak tato platforma mění cestování, jak ho známe.

V čem je TikTok jiný?

TikTok, který je ve srovnání s YouTube a Instagramem relativním nováčkem, byl spuštěn v roce 2016 a od té doby si získal publikum přesahující miliardu aktivních uživatelů měsíčně. Jeho svižný formát – krátká videa, která lze sdílet - a návykový algoritmus se ukázaly být oblíbené zejména mezi mladšími lidmi, přičemž 70 % uživatelů je mladších 34 let. Podle vlastních datových poznatků TikToku zaznamenala aplikace od roku 2021 410% nárůst zhlédnutí obsahu z oblasti cestování.

Tvůrkyně obsahu TikToku Emma Cooke (@petite.blondine) si myslí, že je to právě upřímnost videí, díky které se jim daří. „Pokud obrázek vydá za 1 000 slov, video vydá za 10 000,“ říká. „Je velmi těžké je ošetřit tak, jako by to šlo u obrázku. Cestovatelé na TikToku hledají autenticitu.“

Jak cestovatelé používají TikTok?

Více než 70 % evropského publika TikToku tvrdí, že si pravděpodobně zarezervuje dovolenou na základě doporučení, která na platformě viděli. Výzkum společnosti Adobe totiž zjistil, že více než 60 % Američanů z generace Z použilo TikTok jako vyhledávač. Po zadání vyhledávacího výrazu, jako je „top věci, které se dají dělat v Paříži“, se zobrazí nekonečné množství videí seřazených podle oblíbenosti – a algoritmus se těmto zájmům při dalším procházení přizpůsobí. TikTok se také zaměřuje na geolokaci, takže vám bude nabízet obsah založený na cíli vaší cesty.

Gen Mohacsy, 25letá zdravotní sekretářka z Velké Británie, říká: „Při cestování vždy používám TikTok k plánování tras – často je lepší než Tripadvisor. Sledování videí může nabídnout detailní pohled na místo, který z pouhého čtení nezískáte. Tak jsem například při cestě po Novém Zélandu našla noční trhy v Aucklandu.“

Jaké trendy se objevily?

Objevilo se jich mnoho, od bizarních až po užitečné. V letošním roce se objevila móda „airport tray aesthetic“, kdy tvůrci zveřejňovali své cestovní vybavení, umně zakomponované do letištních bezpečnostních přihrádek. Objevil se také „raw-dogging“, což znamená podnikání dlouhých cest bez jakékoliv zábavy či rozptýlení, a „grocery store tourism“, tedy prozkoumávání uliček zahraničních supermarketů. Podle zprávy Advantage Travel Partnership byl navíc velký zájem o „cestovní duplikáty“ - výměnu vyhlášených míst za jejich levnější a méně přeplněné alternativy (například Chorvatsko za Černou Horu).

Jaké jsou nevýhody TikToku?

TikTok přitahuje mimořádné množství tvůrců obsahu, jejichž postřehy mohou být pro cestovatele neocenitelné. Mají však také potenciál škodit, protože občas přilákají tisíce návštěvníků do míst, která na to nemají dostatečnou infrastrukturu.

Mnoho destinací se stalo obětí svého vlastního úspěchu. Jedno virální video z roku 2021 o čínské hoře Ťien-fen-ling a přehradní nádrži Daguang udělalo z této oblasti prakticky ze dne na den místo, které je nutné navštívit. Studie publikovaná v časopise Journal of Outdoor Recreation and Tourism zjistila, že „turisté sice pomohli zlepšit ekonomickou situaci, ale zároveň přinesli provoz [a] přeplněnost... a tím tlak na infrastrukturu“.

Některé podniky se brání, například kavárna Dae v New Yorku, která loni zavedla politiku zákazu pořizování videí, a prohlásila: „TikToky... se nám trochu vymkly z rukou.

Je tu také otázka propagace neetického cestovního ruchu. Odpovědné cestování se těší velkému zájmu uživatelů TikToku – příspěvky označené #SustainableTravel zaznamenaly 78,1 milionu zhlédnutí. Když však letos navštívila Mauricius americká veterinářka Dr. Natara Looseová, říká, že byla „šokována množstvím lodí prodávajících zájezdy za plaváním s delfíny, což je praxe, která je na Mauriciu nezákonná, ale která se skloňuje na celém TikToku“.

Je jasné, že vliv této platformy na cestování je obrovský, a to zejména mezi mladšími generacemi – a v dohledné době se nikam neztratí.

Připraveno pro prosincové číslo časopisu National Geographic Traveller (UK) 2024.