Historicky se ženy, které ztělesňovaly odvahu, nezávislost a neokázalé sebevyjádření, setkávaly s obdivem i s kritikou. Dnes se podobné ženy těší svobodám, o kterých se jejich předchůdkyním ani nezdálo. Stále však žijeme v prostředí, kde může být jejich nezávislost zneužívána, a to i v době, kdy je hranice mezi „jin a jang“ a jejich – chtělo by se říci přirozenými úlohami – méně zřetelná než kdykoliv předtím.
Kleopatřin milostný život souvisel s politikou
Kleopatra VII, poslední egyptská faraonka, je pravděpodobně jedním z typických příkladů silných žen v historii. Zatímco Řím válčil a expandoval, ona se snažila ochránit své království. A tak se politicky i milostně spojila se dvěma vlivnými Římany: nejprve s Juliem Caesarem a poté s Markem Antoniem.
Budoucí císař Augustus se během svého nástupu k moci snažil Kleopatru a Antonia porazit. Cílem bylo pošpinit pověst egyptské královny a vykreslil ji jako zhýralou, zkorumpovanou a prostopášnou cizinku. Podobně ji líčí i někteří římští autoři – spisovatel druhého století Cassius Dio se vysmíval její „neukojitelné vášni a nenasytné chamtivosti“. Pro básníka Propercia byla „chlípná“ a „královna-nevěstka“.
Z konkubíny čínskou císařovnou
Wu Ce-tchien, vůbec první čínská císařovna, se konkubínou císaře Tchaj-cunga z dynastie Tchang stala už jako dospívající dívka. Později navázala poměr s manželovým synem, který v roce 649 nastoupil na trůn jako císař Kao-cung. Wu se pak dočasně stala i jeho konkubínou.
Wu Ce-tchien byla vzdělaná, inteligentní a ctižádostivá a brzy se stala Kao-cungovou vlivnou poradkyní. Po jeho smrti v roce 683 se chopila moci a stala se císařovnou-vdovou.
Téma prostitutky, která si razí cestu do nejvyšších kruhů, zaujalo i pozdější kritiky této čínské vládkyně, již však většinou zdůrazňovali její milostné eskapády a opomíjeli její vladařské úspěchy. Podobný jev – který vnímá jako určitou nespravedlnost – popisuje i autor Keith McMahon v knize Women Shall Not Rule: Imperial Wives and Concubines in China from Han to Liao (Ženy nemají vládnout: Císařovny a konkubíny v Číně za vlády dynastií Chan až Liao). Podle něj jsou tyto zvěsti o císařovně pouze smyšlené, aby „zveličovaly Wuinu přitažlivost pro mladé muže a líčily ji jako eroticky nenasytnou bytost. Její úspěchy jako vládkyně se tak staly až druhořadými.“
Lucrezia Borgia uměla víc než jenom pořádat večírky
Italská šlechtična Lucrezia Borgia se narodila v roce 1480 jako nemanželská dcera budoucího papeže Alexandra VI.
O členech její rodiny se říkalo, že jsou poživační zhýralci. Písemná zmínka, která by to potvrzovala, může být například svědectví kronikáře Johanna Burcharda, který uvádí, že se Borgia v říjnu 1501 osobně zúčastnila večírku ve Vatikánu, na kterém se konaly orgie. Jeden její současník zase Borgiino vystupování popisuje jako „skromné“ a „půvabné“. O jejích jiných vlastnostech, jako například schopnosti prosadit se svědčí to, že v době dočasné otcovy absence převzala vedení vatikánských úřadů.
Břemeno složitých rodinných povinností Borgia nesla i tím, že byla nucena se vdát. Její manželství s prvním manželem Giovannim Sforzou však na příkaz rodiny skončilo anulováním sňatku a jako důvod zrušení byla uváděna manželova impotence. Odvetou za toto prohlášení bylo tvrzení manžela o incestním vztahu manželky s jejím otcem. Tento údajný mýtus přežil i Borgiinu smrt.
Georgiana, vévodkyně z Devonshiru, hazardovala v životě i politice
V roce 1774 oslavila Georgiana Spencerová své 17. narozeniny sňatkem s Williamem Cavendishem, vévodou z Devonshiru. Jejich soukromý život byl nekonvenční. O tom svědčí například to, že od roku 1782 s nimi v domácnosti otevřeně žila manželova milenka.
Georgiana však stejné svobody jako její manžel neměla. Někdy kolem roku 1789 si začala románek s budoucím premiérem Charlesem Greyem a v roce 1791 s ním otěhotněla. Rozezlený vévoda dovolil své ženě, aby se k němu vrátila ovšem pod podmínkou ukončení těhotenství i vztahu s Greyem. Georgiana souhlasila, ale svému příteli o tom napsala. „Tím, že jsem ho navždy opustila, jsem opustila své srdce a duši.“
Navzdory svému soukromému trápení žila Georgiana aktivním společenským životem a navštěvovala městské taneční sály a účastnila se hazardních her. V době její smrti v roce 1806 se Georgianiny dluhy vyšplhaly na dnešní ekvivalent více než 5 milionů dolarů.
Do společenského hledáčku se dostala svoji nadšenou podporou strany Whigů a veřejně agitovala v její prospěch, ačkoliv jako žena neměla volební právo. Jedna z tištěných satir z roku 1784 zobrazuje Georgianu, jak si ulevuje na konkurenčního kandidáta. Jak tvrdí historička umění Cindy McCreeryová v knize The Satirical Gaze: „ukazuje, že zapojení vévodkyně do politiky ohrozilo její ženskou skromnost i důstojnost“.
George Sandová jako autorka vlastního života
V roce 1832 přijala 27letá Aurore Dupinová pseudonym George Sandová a stala se jednou z nejméně konvenčních spisovatelek francouzské literatury.
Ačkoli se Sandová vdala a měla děti, nakonec se s manželem rozešla a přestěhovala se ke svému milenci Julesi Sandeauovi. Po něm následovali další partneři, například klavírista Frédéric Chopin a básníci Alfred de Mussete a Charles Didier.
Kromě neobvyklého partnerského života Sandová milovala život podle vlastních pravidel. Kouřila doutníky, žila nočním životem a nosila pánské oblečení. Kritici i obdivovatelé upínali svou pozornost zejména k otázce její ženskosti a sexuality. Alexandre Dumas ji nazýval „tím hermafroditním géniem“, zatímco Gustave Flaubert věřil, že je příslušnicí „třetího pohlaví“.