Děti se nejspíš už těší na další pokračování polynéského dobrodružství v kresleném filmu Odvážná Vaiana 2 (v originále Moana 2). Protože první díl diváci velebili jako radostnou poctu oceánským kulturám, byl nominován na dva Oscary a na celém světě vydělal více než půl miliardy dolarů, těšíme se, jak daleko to dotáhne jeho pokračování.
Na vytvoření jedné z ústředních postav filmu, podvodníka a dobráckého vtipálka měnícího podobu, spolupracovali znalci z celého Tichomoří, například z Fidži, z Tahiti a ze Samoy. Tento polobůh jménem Maui má totiž hluboké kořeny v polynéských mýtech a ve folklóru.
Nepřehlédnutelným prvkem výzdoby Mauiho těla je jeho charakteristické tetování. Zajímalo nás, proč přesně se na tichomořských ostrovech tetování provádí, dále co nám říká o svém nositeli a hlavně – jestli a jak výstižně se prvky tradiční přírodní kultury odrážejí v novém filmu.
Kdo je Maui?
Ačkoli se příběhy o Mauim liší – protože zeměpisná oblast, kde se vyprávějí, je mimořádně rozlehlá – ve většině legend napříč ostrovy vystupuje jako napůl člověk a napůl bůh. Příběhy o jeho hrdinských činech, včetně příběhů o zrození ostrovů, jsou jedním ze společných jmenovatelů těchto základních vyprávění. „Každý ostrov vypráví trochu jiný příběh,“ říká Su'a Sulu'ape Toetu'u, tongský tatér žijící na havajském ostrově O'ahu.
V jedné z legend Maui zpomaluje slunce, aby zapadlo o něco později a lidé tak mohli dokončit svoji denní práci. Udělá to kouzelným lanem, jímž slunce zachytí a obří silou přidrží nad obzorem – a udělá to i ve Vaianě, v části, kde zpívá píseň „You're Welcome“.
„V tongské kultuře je Maui tím, kdo pomůže každému, komu se stane nějaké neštěstí nebo kdo má problémy,“ říká Toetu'u. „Pro nás byl Maui hrdina z dělnické třídy, pomáhal běžným lidem.“
V další legendě o vzniku Nového Zélandu Maui se svým bratrem loví ryby na kánoi, která dnes tvoří Jižní ostrov Nového Zélandu (Te Waipounamu). Pomocí háčku na ryby, který si vzal z čelisti své babičky, Maui chytil obrovskou rybu. Ta je nyní známa jako Severní ostrov (Te Ika-a-Māui). Podobný příběh se traduje i na Havaji. Tam Maui se svými bratry šel na ryby a svým kouzelným háčkem tam z vody vytáhl Havajské ostrovy.
„Můžeme být z Tongy, Samoy, Havaje nebo Tahiti, ale všichni jsme jeden národ,“ říká Toetu'u. „Příběhy o Mauim vyprávíme svým dětem stále dokola. Je pro nás skutečnou bytostí.“
Mauiho tetování
Sami tvůrci Disneyho filmu se dokonce vydali na průzkumnou cestu po Polynésii, aby získali o tamní kultuře přesnou představu a sestavili různorodou skupinu historiků, antropologů a lingvistů, jejichž úkolem bylo zajistit, aby folklórní prvky příběhu skutečně odrážely místní zvyklosti a aby postavičky filmu byly vyzdobeny správnými vzory tatau (samojsky „tetování“). Mezi tyto odborníky byl i tatérský mistr Su'a Peter Sulu'ape a antropoložka Dionne Fonotiová.
Su'a je následovníkem dlouhé rodinné tradice samojských tatérů. Je podle svých slov příslušníkem jedné z posledních dvou rodin, které se tomuto řemeslu věnují. „Je to žárlivě chráněná znalost,“ říká Fonotiová. Některé prvky tatau jsou natolik posvátné, že plně obeznámen je s nimi jenom málokdo.
Tvůrcům šlo o to, „aby Samojci své symboly ve filmu rozpoznali,“ říká Fonotiová. „Víme, jak tetování vypadá dnes – jak tedy mohlo vypadat před tisíci lety?“.
Mauiho filmové tetování je však přizpůsobeno příběhu a neobsahuje přísně autentické motivy tatau, například verze Mauiho slunce na hrudi. V samojské kultuře se úspěchy člověka v tetování tak explicitně nezachycují. „Samojci jsou nabádáni k větší pokoře. My se nikdy přímo nechlubíme svými úspěchy ani se nevychvalujeme. Dokonce i náš jazyk a způsob vyjadřování emocí jsou velmi metaforické,“ říká Fonotiová.
Toetu'u, který se řemeslu tetování vyučil u Su'ova otce, upozorňuje, že „Mauiho tetování ve filmu je moderního ražení ve stylu ‚Neo-Polynesian Tribal‘ (), což je současný tatérský jazyk, který vznikl koncem devadesátých let 20. století jako fúze polynéského a asijského umění, graffiti a ilustrací smíšených s kmenovými vzory“. Tento druh tetování mohou nosit lidé všech etnik.
Oproti tomu tradiční tetování tatatau (tongánsky tetování) pomocí ručně vyráběných nástrojů je vyhrazeno pouze lidem určitého etnika, původu a postavení. „Tatatau je duchovní a posvátné, protože je hluboce zakotveno v dědictví lidí Oceánie,“ říká Toetu'u. „Některými symboly se znovu spojujeme se svými předky a živly, jako je fonua (země), moana (oceán), langi (obloha) a nebeské hvězdy, které nám slouží jako vodítko při plavbě po širém moři.“
Když Toetu'u provádí tetovací rituál, vstupuje za tím účelem do jiné místnosti posvěcené pro tento druh práce. Během tetování zůstávají dveře do místnosti zavřené. „Má to svoji váhu. Je to přísaha, kterou skládáte, abyste se zavázali svému lidu,“ říká.
K tetovanému se během tetování připojuje jeho rodina nebo vesnice, aby ho podpořila při snášení psychické a fyzické bolesti. Tato sezení mohou trvat týdny nebo měsíce, a když je tatatau hotové, následuje obřad svěcení, po němž přichází slavnostní hostina pořádaná rodinou a vesnicí svěceného. „Toto vysvěcení symbolizuje závazek dotyčného a povinnost sloužit svému Bohu, předkům, rodině a vesnici,“ říká Toetu'u.
Ve filmu má Maui na těle vytetovanou také malou verzi sebe sama, která občas ožívá a zaujímá vlastní postoje a samostatné uvažování. Tento „Mini Maui“ hraje roli jakéhosi alter ega či svědomí, které Mauiho nutí dělat správná rozhodnutí.
Tradiční havajský tatér Kalehua Krug říká, že se prvek svědomí objevuje i v reálném tetování a také zmiňuje přijetí závazku vůči ostatním a dodává, že „znaky zachycené na vašem těle by vám měly také pomoci s orientací a s rozhodováním v roli, kterou mezi svými lidmi přijímáte.“
Dalším symbolem moci a postavení na Havaji je maka uhi (obličejové tetování). Krug nosí hned několik motivů maka uhi – trojúhelníky, které se mu táhnou od zátylku až k bradě, a tlustý černý pruh přes ústa, který znázorňuje jeho roli obřadního řečníka.
„Myšlenka kākau (havajský výraz pro tetování) a trvalé umisťování vzorů na kůži odráží v Polynésii formu závazku,“ říká Krug. „Když se těmito motivy ozdobíte, je to fyzický projev dohody, kterou uzavíráte sami se sebou, se svými předky a se svým národem. Je to znamení kuleany (odpovědnosti).“
Značení náčelníků
Vaianin otec a náčelník Tui nosí pe'a, složité tělní tetování tradičně určené samojským náčelníkům. Pe'a se vyznačuje výraznými černými pruhy, šípy a tečkami, které se mu táhnou od středu zad až ke kolenům a symbolizují jeho připravenost sloužit svým lidem a vést je se ctí. Každá lineární řada odlišuje rod, hodnost a povolání.
„Bylo důležité zohlednit Tuiho hodnost v Motunui, na filmovém domově postav, stejně jako jeho osobnost a to, jak mluví ke svým lidem... pe'a vypovídá o tom, jaký je to člověk,“ říká Su'a. „Jeho pe'a znamená službu kuleanu (odpovědnost) vůči oceánu a zemi.“
Su'a Sulu'ape Pili Mo'o, kolega tatéra z Maui, si pe'a okamžitě všiml. „Měl jsem velkou radost, že to Disney vystihl správně, když dal Vaianinu otci tetování vyhrazené náčelníkům,“ říká.
Stejně jako u havajských maka uhi je proces získání pe'a vyčerpávající. Trvá týdny nebo dokonce měsíce a je považován za přechodový rituál pro ty, kdo postupují do vůdčích pozic. Odmítnutí nebo nedokončení procesu tetování je považováno za projev slabosti, nehodný mocné osoby.
Některé náčelnické vzory jsou posvátnými motivy určenými jenom pro konkrétní části těla a symbolizují rodovou linii. „Tato tetování označují hodnost a vůdcovství jako přísahu sloužit svému území,“ vysvětluje Toetu'u.
Ve filmu Odvážná Vaiana 2 Su'a opět zanechal svou stopu, tentokrát představil nové tetovací motivy na postavě Matangiho – nového padoucha. Společně s Fonotiovou také pomáhal společnosti Disney s vytvářením samojských motivů, které můžete ve filmu vidět na petroglyfech, na oblečení a na kánoích.
„Byla to velká zodpovědnost,“ říká Su'a. „Tetování je velmi důležitou součástí naší kultury. Od prvního dne jsem se chtěl ujistit, že jsem schopen vylíčit svou kulturu ve správné podobě a že skutečně vyprávíme správný a pravdivý příběh. Doufám, že se mi podaří přiblížit naši kulturu divákům.“