Je to skoro na den přesně 38 let od doby, kdy Linda Thompsonová promluvila se svým tříletým synem Trevorem naposledy. Spolu se sestrou Katie byli na návštěvě u příbuzných ve Spokane ve státě Washington a těšili se, až druhý den vyrazí na městský průvod. Toho se však již chlapec nedočkal.
Druhý den brzy ráno najel do vozíku taženého poníky, v němž jel Trevor se svým dědečkem a sestrou, opilý řidič. Sestra přežila, dědeček přežil s těžkým poraněním hlavy.
Aby utišila svůj žal a hněv, začala Thompsonová spolupracovat s Radou pro zneužívání návykových látek v Greater Spokane, kde je nyní výkonnou ředitelkou. Za deset let činnosti tam v roce 2000 pomohla prosadit jednu zásadní změnu v americkém přístupu k alkoholu, a to snížení limitu pro obsah alkoholu v krvi za volantem z 1 promile na 0,8.
Pro srovnání, jedno pivo vypité rychle na lačno představuje přibližně 0,2 až 0,3 promile. V reakci na toto snížení klesl počet úmrtí při řízení pod vlivem alkoholu v letech 2005 až 2011 o 27 procent.
Brzy poté však číslo začalo opět stoupat. Do roku 2021 „jsme se v podstatě vrátili tam, kde jsme byli v roce 2005“, říká David Jernigan, profesor zdravotní právní politiky na Bostonské univerzitě. Podle nejnovějších údajů z roku 2022 zemřelo v tomto roce v celé zemi při nehodách souvisejících s řízením pod vlivem alkoholu 13 524 osob, což představuje třetinu smrtelných dopravních nehod; 282 z nich byly děti mladší 14 let.
S ohledem na tyto údaje koalice vědců a aktivistů, jako je Thompsonová, tvrdí, že 0,8 promile je stále příliš vysoká hodnota a USA by se měly připojit ke zhruba stovce dalších zemí světa, které stanovily limit 0,5 promile či nižší.
Laboratorní testy a údaje o bezpečnosti silničního provozu již dlouho ukazují, že při hodnotě 0,5 je každý řidič pod vlivem alkoholu. Údaje z Utahu, jediného státu, který snížil limit na 0,5 promile, ukazují, že se tato změna může projevit snížením počtu obětí.
Jak alkohol ovlivňuje schopnost řídit
Vzhledem k tomu, že alkohol se v těle nejprve přesouvá do oblastí s vysokým obsahem vody, jako je mozek a mícha, „první účinky alkoholu v lidském těle se projeví na úsudku,“ vysvětluje houstonský konzultant v oblasti forenzní toxikologie Matthew Andrade Cheney.
Experimentální údaje ukazují, že již 0,2 promile alkoholu v krvi může ovlivnit řízení a schopnost udržet se v jízdním pruhu. Při 0,3 promile alkoholu v krvi mohou mít řidiči problémy se zvládáním více činností najednou, jako je sledování cesty a rozhovor se spolujezdcem nebo změna rozhlasové stanice. Při hodnotě kolem 0,5 promile se prodlužuje reakční doba a snižuje schopnost udržet stálou rychlost. „Prakticky každý člověk má při 0,5 promile alkoholu v krvi do jisté míry zhoršenou schopnost řídit,“ říká Jim Fell, hlavní vědecký pracovník Národního centra pro výzkum veřejného mínění.
Rizika se zvyšují spolu se zhoršenou schopností řídit. Podle ředitele vnějších vztahů Washingtonské komise pro bezpečnost dopravy Marka McKechnieho je při 0,5 promile dvakrát vyšší pravděpodobnost, že řidič při autonehodě zemře, a při 0,8 je tato pravděpodobnost až čtyřikrát vyšší, než když je řidič střízlivý.
Jiné studie ukazují ještě dramatičtější výsledky; podle jedné z nich je úmrtnost řidičů s 0,8 promile až 17krát vyšší než u střízlivých řidičů. Podle McKechnieho to může být způsobeno tím, že se zvyšujícím se obsahem alkoholu v krvi „výrazně stoupá riziko“, neboť řidiči pod vlivem alkoholu méně často používají bezpečnostní pásy a častěji překračují povolenou rychlost.
Limity alkoholu v krvi jsou v USA vyšší než ve většině světa
Zatímco se Spojené státy přizpůsobily svému limitu 0,8 promile, údaje ze zahraničí ukázaly, jakou sílu má přechod snížení tolerance na 0,5 promile alkoholu v krvi.
Po zavedení limitu 0,5 promile v australské Canbeře vyjedlo na silnice o 90 procent méně řidičů s hladinou v rozmezí 0,5 až 0,8 a o 25 procent řidičů méně s hladinou vyšší. V Kanadě podobné zákony se stejným limitem snížily procento smrtelných úrazů o 3,7 procenta. A v rámci studie zkoumající údaje z více zemí, jejímž spoluautorem je Fell, bylo zjištěno, že v lokalitách, kde došlo k snížení limitu, klesl počet smrtelných nehod o jedenáct procent a počet nehod bez smrtelných následků o pět procent.
„Zkoušelo se to hodně,“ říká McKechnie. Napříč zeměmi různé velikosti, typů dopravy a úrovně spotřeby alkoholu, „a když mají normu 0,5 promile, mají i výrazně nižší počet smrtelných nehod“.
Když Utah v roce 2018 limit snížil, počet smrtelných nehod v prvním roce klesl o téměř 20 procent. To je čtyřikrát větší snížení, než je průměr v celých Spojených státech. Snížil se také počet smrtelných nehod, na nichž se podíleli řidiči s 0,15 promile, což se vymyká celostátnímu vzestupnému trendu. A když pomineme nehody, téměř čtvrtina řidičů v Utahu, kteří pili alkohol, uvedla, že po vstupu zákona v platnost změnila chování. Nejčastěji tak, že si předem zajistila odvoz z večírku domů.
Údaje z Utahu i z celého světa ukazují, že uzákonění nižšího limitu působí jako obecný a účinný odrazující prostředek od řízení v opilosti, říká Fell. Zákon lidem ukáže, že jejich chování je rizikové, nebo je aspoň motivuje hrozbou zatčení. Vyžaduje však neustálé prosazování a zvyšování povědomí, upozorňuje Jernigan. „Pokud bychom to pustili ze zřetele, budou se nám počty nehod plíživě vracet zpátky.“
Přejdou další státy na hodnotu 0,5 promile?
Díky lidem jako Thompsonová, kteří vyvíjejí úsilí v první linii, je Washington spolu s Kalifornií, Delawarem, Havajskými ostrovy, Michiganem, New Yorkem, Oregonem a Vermontem jedním z osmi států, které v současné době zvažují přechod na hodnotu 0,5 promile. Aktivisté doufají, že by to mohlo vyvolat dominový efekt změny zákona. Navzdory slibným trendům z Utahu a dalších zemí je však změna státní politiky stále těžkým úkolem.
„Zákonodárci příliš nevěří studiím provedeným v jiných zemích,“ říká Fell. Nyní, když stát změnu provedl, však tvůrci politik také slevují z trendů v Utahu a argumentují tím, že stát je díky velkému počtu mormonů, kteří nepijí alkohol, příliš nereprezentativní, než aby se jeho příkladem mohli řídit.
Zatímco každý stát vede svoji diskuzi na toto téma, ukazuje se, že pohostinství a výrobci alkoholu se potenciálnímu snížení limitu na 0,5 promile brání, protože se obávají, že kvůli němu budou lidé konzumovat méně alkoholu nebo za ním přestanou vyrážet ven, říká Fell. Nedávno byly takto potlačeny návrhy zákonů například v státě Washington a na Havaji.
V reakci na obavu obchodníků a výrobce McKechnie uvádí země jako Irsko, Skotsko a Francie, kde tradice pití i výroby alkoholu zůstala silná i přes limit 0,5 promile. „Těmto odvětvím se obvykle daří dobře a mají nižší počet úmrtí při dopravních nehodách,“ říká. Údaje z Utahu tento trend potvrzují, neboť vzestupné trendy spotřeby a prodeje alkoholu z doby před přijetím nového zákona se po snížení limitu nezměnily.
Přesto se žádná diskuse o alkoholu a automobilech neobejde bez diskuse o infrastruktuře a veřejné dopravě, upozorňuje Cheney. Na některých místech například aplikace pro sdílení jízd poskytují řešení pro večerní výjezdy na skleničku, aniž byste museli řídit, ovšem v jeho domovském Houstonu „je oblast tak velká, že se to stává skutečně nákladově neúnosné“.
Zejména v dopravně chudých místech, jako je Houston nebo Spokane, zákony vytvářejí normy a normy formují chování, říká Thompsonová. Údaje ukazují, že po změně pravidel obyvatelé Utahu pili a chodili ven stejně jako vždycky – ale na cestu domů se připravovali jinak. „To je skutečný klíč k úspěchu,“ říká Thompsonová: vytvořit „normu, podle které se nikdy nenasedá do auta pod vlivem alkoholu“.